děti   Mgr. Zbyněk Petr / 12. 06. 2019

Článek - Jak vybrat školní aktovku

Každý správný rodič chce pro své děti přirozeně to nejlepší. Ani u výběru školní aktovky by tomu nemělo být jinak. Na správné držení těla a vývoj dítěte má totiž druh školního batohu a způsob jeho nošení nezanedbatelný význam. Jaké parametry by měla mít dobrá školní aktovka sepsal ve svém článku pohybový specialista Zbyněk Petr.


     K napsání tohoto článku mě motivovaly mé vlastní zkušenosti a zjištění, že na trhu je, ostatně jako i u jiných výrobků, směs kvalitních a nekvalitních školních aktovek. A výrobci se předhánějí, jak právě ty jejich aktovky jsou nejlepší. Řekl jsem si tedy, že veškeré mé vlastní úvahy a zkoumání ohledně školních aktovek sesumíruji, a pomohu tak dalším rodičům, kteří chtějí pro své děti to nejlepší a zároveň o věcech rádi přemýšlejí. Nemusíte se tedy celou problematikou zaobírat jako já, vše důležité je popsáno v následujícím článku.

     Ať už máte doma budoucího prvňáčka nebo staršího žáka základní školy, kterému potřebujete koupit školní aktovku, v článku vás čekají šikovné rady, jak vybírat. Pokud máte doma puberťáka, záleží jen na vás, jak si s ním poradíte. Nebo mu prostě dejte tento článek přečíst, třeba se mu v té jeho rozbouřené hlavě něco sepne a nechá si poradit… Lépe řečeno, bude dělat, že na to přišel sám, ale to přeci nevadí, ne? Hlavně, že bude aspoň trochu šetřit svá záda!

  1. Rozměry. Mnoho firem, vyrábějící školní aktovky, se předhání v tom, kolik se do nich vejde věcí. Všechny učebnice, svačina, pití, tělocvik, oblečení do družiny atd. Dává toto ovšem smysl? „Natlačit“ co nejvíce věcí do aktovky? Čím méně toho bude školák nosit, tím lépe – čím lehčí aktovka bude, tím nižší zátěž pro tělo. Vždyť přeci, i když jdeme někam na výlet nebo na delší trek, vždy se snažíme mít co nejlehčí zátěž! A co si budeme povídat – čím více prostoru na věci máme, tím více jich s sebou „taháme“. Ať už je to v batohu, v kabelce, nebo třeba v autě. Proto nedávejte dětem šanci tahat hodně věcí! Volte aktovku rozumně a nechte děti trochu přemýšlet nad tím, co opravdu potřebují s sebou – to je donutí k zodpovědnosti a zároveň k nižší hmotnosti na zádech.

     Hmotnost, jak vyplývá z výše uvedeného, je velmi důležité kritérium. Co se týká hmotnosti prázdné aktovky, u nejmenších dětí byste se rozhodně měli vejít pod 1kg!      

     Také popřemýšlejte o hloubce aktovky – čím hlubší, tím se zvyšuje šance, že těžiště bude dál od těla, což povede k tomu, že hlava a ramena budou nucena toto „vyrovnávat“ a problém s krční a hrudní páteří, které se začnou oplošťovat, je v základech! Vybírejte tedy mělké tašky s možností uložení věcí co nejblíže k zádům, snažte se vejít do 20 cm hloubky.

     Výšku aktovky volte tak, aby hlava byla naprosto volná k pohybu. Zároveň by aktovka měla končit nad křížovou kostí, tedy maximálně na horní části pánve. Oboje může negativně ovlivnit držení těla při nošení.

  1. Šikovné doplňky. Způsob, jakým jsou řešená „záda“ aktovky je velmi důležitý. Existují v podstatě tři možnosti, bohužel jsou odstupňovány finančně. Nejlevnější variantou je aktovka s měkkými zády. To ovšem znamená, že cokoliv z aktovky se může „vyboulit“ dítěti do zad a vadné držení těla je na světě. Toto vyboulení navíc při plné aktovce může způsobit, že se dítě začne prohýbat. Pokud zvolíte tuto variantu, naučte své dítě perfektně skládat věci do aktovky s tím, že nějaké tvrdé desky či učebnice budou mít místo jako první u zádové části. Další, dražší, variantou jsou tzv. pevná záda. Ta považuji za velmi důležitá, protože poskytují velkou šanci, že se aktovka o dětská záda dobře opře a bude tak lépe „sedět“. A poslední varianta, nejdražší, je kombinace pevných zad a vhodného polstrování na nich. Tzn., že na pevné části zad aktovky je navíc přidáno polstrování, které anatomicky kopíruje křivku páteře, případně se dobře opírá o lopatky. Zní to fantasticky, musíme si však uvědomit, že takovou aktovku je třeba nejprve důsledně vyzkoušet. Dále je také nutné zvážit fakt, že aktovka dřív přestane dítěti na zádech „sedět“, protože jakmile dítě povyroste, nemusí se anatomie aktovky shodovat s anatomií zad.

     Většina tašek má hrudní i bederní pásy. Toto jsou velice šikovné doplňky, které je ovšem nutno používat, jinak ztrácejí smysl. Hrudní pás pomáhá držet ramenní popruhy dobře na ramenou. Bederní pás zase dokáže při dobrém nastavení odlehčit ramenům. Obojí bych doporučil, ovšem je třeba dítě namotivovat tyto pásy používat!

     Co se týká ramenních popruhů, zde volte spíše širší a ideálně měkké. Je to důležité pro komfort nošení. Úzké budou z ramen sklouzávat a tvrdé se do ramen budou zarývat. Obojí povede k tomu, že svaly nad rameny (hl. horní část trapézového svalu) budou zbytečně aktivní – jako obranný reflex proti sklouznutí či tlaku. To povede k přetížení krční oblasti a zbytečnému předsunu hlavy vpřed.

  1. Jako pr**l na hrnec. Také znáte toto české přirovnání? U školní aktovky bych se jím rozhodně řídil! Nejdůležitější je, aby aktovka dítěti na zádech zkrátka dobře „seděla“. Z výše uvedených rad vyplývají ergonometrické zásady, ovšem k tomu musíme přidat způsob nošení. Zásadní je těžiště aktovky. Čím dál bude od zad, tím větší tah bude za ramenní popruhy. Čím níže bude těžiště vůči ramenům, tím větší nastane tah za ramenní popruhy. S větším tahem za ramenní popruhy začne batoh také více tahat ramena a tělo dozadu a dolů. To je fyzika druhého stupně základní školy. A čím se bude dítě snažit tento tah vyrovnat? Tím, že ramena začne tahat na opačnou stranu, tedy dopředu a nahoru. Dále také tím, že se hlava dostane do předsunu, aby uhnula ramenům a zároveň také vyrovnávala těžiště. To vše povede k oploštění krční a následně hrudní páteře a nestabilitě lopatek. V budoucnu tedy i dost možná k problémům s krční páteří, s rameny a tedy i s horními končetinami. Takže dejte pozor na to, aby aktovka spočívala co nejblíže zad a spíše výš, než aby plandala a visela na ramenou. A samozřejmě na obou ramenou, nikoliv jako nošení kabelky, ze kterého má spousta žen celou řadu zajímavých potíží se zády a rameny…
  2. Pozor, pozor. Jak už bylo zmíněno, děti by měly nosit opravdu jen to nejnutnější. Říkáte si, že to je přeci jen zátěž pouze chvilková? To možná ano, ale každý den! K tomu přičteme půldenní sezení ve škole, které má velmi podobný vliv na postavení hlavy, krční páteře a ramen. A o dalším sezení přes den ani nemluvě, čili jde o to, že všechno se v těle bohužel načítá. Děti také často zbytečně nosí velké a plné láhve s pitím (koneckonců spousta výrobců tašek k tomu navádí svým „chytrým“ úložným prostorem). Proč by však nemohly nosit láhve prázdné a ve škole si vodu natočit?

     Myslete také na způsob uložení věcí do aktovky – největší a nejtěžší věci patří k zádům. Co nejméně věcí, případně ty nejlehčí, kvůli těžišti aktovky, ukládat do postranních a zadních kapes. A prosím pěkně – vynechte všechny přídavné pytlíky – vždy visí někde na okraji aktovky, nešikovně se kymácejí a jen posouvají těžiště dál od zad či do strany. Ani jedno není pro záda, ramena a krk dítěte vhodné.

     Až budete vybírat školní aktovku, zamyslete se nejen nad designem, který bude dítě pravděpodobně považovat za hlavní kritérium, ale také nad tím, jaký vliv bude na vaše dítě mít. Projděte si různé weby, které školní pomůcky nabízejí, zevrubně aktovky zkoumejte, nenechte se ovlivnit líbivou reklamou, používejte rozum a pak se společně rozhodněte, která školní aktovka se stane pro vaše dítě „tou pravou“! Držím palce!

Autor: Mgr. Zbyněk Petr


Doporučujeme z článků

Nakup si pomůcky

Triko

Koupit 200,-

Sada míčků pro vbočený palec a pánevní dno

Koupit 452,-

Sada míčků pro vbočený palec a pánevní dno včetně poštovného

Koupit 615,-

Půlmíček

Koupit 180,-

Desky IQ

Koupit 121,-

Triko

Koupit 258,-