bolesti zad   Ing. Kamila Soukupová / 24. 05. 2020

Článek - Zahradníkův rok

Zahradničení, práce kolem domu, chaty, květin. Naše pohybová specialistka Kamila Soukupová ví, jak bolí udržet v ruce kytici z 60 růží, co znamená provádět řez ve vinici nebo trávit parný letní den v předklonu na poli. „A přesto je to krásná práce. Je úplně jedno, jestli jsme na poli nebo malé zahrádce. Důležité je, jak se k práci postavíme." Zahradníkův rok optikou instruktorky ZTV najdete v tomto článku.


     Náplní mých pracovních dnů se stal zdravý pohyb v podobě zdravotního cvičení a masáží. Práce s klienty mě opravdu baví. S postupem let se v tomto oboru vzdělávám a učím nové věci, odhaluji stále nové souvislosti. Ptáte se jaké ve spojení se zahradou?

     Dovolte mi začít otázkou. Už vás někdy po práci na zahradě bolela záda, za krkem, nebo třeba nohy? Ano to se stává. Zkusíme vymyslet nějaké drobné úpravy pro zlepšení situace. Zaměříme se převážně na aktuální část roku. Co nás trápí v létě nás nemusí nutně bolet i v zimě.

     Ještě předtím vám, ale řeknu proč "zahradníkův rok". V mé praxi se rok, co rok u klientů opakují stále stejné potíže. Leden, únor jsou v klidu. To jsou měsíce, kdy jsou aktivní ti opravdu poctiví zahrádkáři a práce opravdu není náročná. Jde maximálně o výsev celeru nebo paprik a to většinou klienti nehlásí ještě předtím, než začne masáž nebo trénink. Za to v březnu to začíná. Takový řez stromů už se umí projevit. Klient a jeho tělo se ozve především v oblasti ruky - od pevného úchopu nůžek nebo jejich nevhodné velikosti. Jak je to se správnou velikostí a tipem nářadí si povíme příště. Vraťme se zpět k řezu a naší paži. Dále je ovlivněno předloktí a celá paže až po lopatku, někdy se ozve i krk. Jak v korunách stromů hledáme, co ještě ustřihneme. Konec března, začátek dubna to je ten pravý čas pro úpravu políček a to samozřejmě rytím. To je ovšem činností, která prověří naši pánev a SI skloubení. V dubnu se ještě musíme postarat o trávník. (Péče o trávník je mimochodem moje nejoblíbenější část z Čapkova povídání o zahradě.) To znamená, že vezmeme do ruky hrábě a trávník bychom měli vyhrabat. Občas to bereme s takovou razancí, která se projeví nejen na trávníku (tam mnohdy pozitivně), ale i na našich zádech a to v přechodu hrudní a bederní páteře. Podstatnou náplní tohoto a dalších měsíců bude předklon nad záhony s květinami a zeleninou. Nejprve kvůli setí, sázení a poté samozřejmě kvůli pletí. Touto dobou také vysazujeme květiny do truhlíků na okna, což sebou přináší hlavně znatelné přenášení květin, substrátů, a konví s vodou na zalévání. Jelikož ubylo senosečí, vše obstarají sekačky všeho druhu, tak se přes léto docela obstojně vyhýbáme práci s hráběmi. Krásnou kapitolou je údržba živých plotů, která je velice individuální, každé nářadí má svá specifika, lepší či horší ergonomii. Živé ploty samozřejmě mají různé nároky na provedení a organizaci naší práce. Ovšem pak přijde podzim a sklizeň ovoce, díky které se protáhneme a případně se do výšek dostáváme pomocí štaflí a žebříků. Sázení stromů a příprava jam je většinou jednorázovou akcí, které se neobjevuje každoročně, ale pak většinou dovede potrápit. Pak už budeme jen rýt a hrabat listí.

     Úklid listí provádějte ideálně postupně, protože hrabat velké množství mokrého listí našim zádům nepřidá. Zkuste postupně suché lehké listí uklízet a užívat si hezkého podzimního počasí po malých dávkách si příjemně mobilizovat záda. A když vše zazimujeme a uklidíme.

     Zkuste přes zimu funkční zdravotní tréninky, ať můžete mít ze zahrady na jaře jen a jen radost. Toto berte, jako dobrý tip, protože jsem ještě nepotkala zahrádkáře, který by měl během sezony čas na cvičení. Pokud už neřeší nějaký problém. Většinou se tato debata uzavírá slovy: "Já mám na zahradě pohybu dost." Věřte, že při doplňkovém cvičení objevíte nové souvislosti a nebude tak těžké některé pohybové návyky při práci použít.

     Slíbila jsem tipy na letní období, kde prim opravdu hraje zalévání. Pokud půjde o konve, noste raději menší a podle své kondice jednu. Při nošení střídejte ruce. Menší konev lépe pak zvednete na okna, či stojany atd.

     A to podstatné - plení a tím pádem předklon, ve kterém trávíte dlouhé minuty. Zkuste příště při plení záhonu, ohlídat alespoň některý z těchto bodů:

  • aktivní plynulý předklon

  • pokrčená kolena (když jsme v pozici dlouho, máme tendenci kolena propínat)

  • novytáčet nohy dovnitř nebo ven (hlídat si paralelní postavení chodidel, postoj může být širší)

  • protáhněte se za temenem hlavy, krční páteř je v prodloužení páteře (Opravdu stačí

    koukat na ten plevel a rostlinky pod rukama. Raději dvakrát popojděte)

  • zvedejte se pozvolna obratel po obratli od beder po krk

Je to jen pár tipů. Zkuste ohlídat alespoň něco nebo si pro začátek jen uvědomit, jak děláte tak běžnou činnost, jako je plení. Postupně bude možné uhlídát víc a víc. A zahradničení bude radost. Nebo si přijďte pro radu osobně k pohybovým specialistům do IQ pohyb Akademie. 

Autor: Ing. Kamila Soukupová

Nakup si pomůcky

Půlmíček

Koupit 160,-

Desky IQ

Koupit 121,-

Triko

Koupit 258,-

Triko

Koupit 258,-

Triko s opičákem - pánské

Koupit 287,-

Masážní míček - 9cm (měkký)

Koupit 75,-