bolesti zad   Mgr. Daniel Müller / 09. 08. 2020

Článek - Chronická bolest zad

Do ordinací lékařů přicházejí s bolestmi zad stále mladší pacienti. A vedle nepříjemných ale relativně běžných blokád se objevuje nový strašák. Chronická bolest zad. Hlavní příčina je nejasná, drobných důvodů nepočítaně.


Novodobá nemoc mladých: chronická bolest zad

Do ordinací lékařů přicházejí s bolestmi zad stále mladší pacienti. A vedle nepříjemných ale relativně běžných blokád se objevuje nový strašák. Chronická bolest zad. Hlavní příčina je nejasná, drobných důvodů nepočítaně. 

Sedavé zaměstnání, jak známo, tělu nesvědčí. Dnešní generace třicátníků proto vyráží z kanceláří rovnou do fitka nebo hodinu jógy a o víkendech běhá maratony. Přesto se v čekárnách ortopedů a neurologů objevují čím dál mladší pacienti. „Ano, mohu potvrdit, že s bolestmi hrudní a krční páteře přicházejí i hodně mladí lidé,“ potvrzuje trend neuroložka Borislava Kaňová z Příbrami. Ze své celoživotní praxe ví, že zdravotní problémy se za poslední desetiletí změnily. Vedle zranění a neduhů stáří sedí v čekárnách stále víc mladých žen. „Důvodů je několik. Jednak rozhodně určitá vrozená predispozice, pak nedostatek pohybu a nadváha a nově práce u počítače, protože každý dlouhodobý stereotyp je pro naše tělo problém,“ vypočítává důvody Kaňová. Dodává, že vliv špatného počasí nebo stresu nejsou rozhodně pověrami a přispívají k bolestivému stahování svalů a utlačování nervů. A proč záda trápí ženy? Muži častěji posilují, ženy pohyb soustředí na hubnutí, soudí lékařka.

Když bolest trvá

Kdo měl někdy zablokovaný krk, ví, že nejde o nic příjemného. Ale do tří dnů je obvykle po všem. Pomáhá klid, suché teplo, někdy i speciální límec, který hlavu zafixuje a uleví od bolesti, a samozřejmě analgetika. Lékaři mluví o takzvané akutní bolesti, která je sice intenzivní, ale rychle ustupuje a prospívá jí klid. Jenže ordinace plní čím dál častěji lidé s bolestí chronickou. Charakteristické pro ni je, že trvá déle než tři měsíce, těžko se lokalizuje, nemusí být výrazná, ale zato je trvalá a nepolevuje ani v klidu. A co hůř, často nereaguje na obvyklou léčbu. 

Pokud jste si právě oddechli, že u počítače nepracujete a obézní nejste, zadržte. Trávíte večery s tabletem v klíně? Hrajete si s telefonem při dlouhých cestách v MHD? Máte notebook místo desktopu? Máte malé děti? Bolesti horní části zad mohou časem postihnout i vás. Přirozenou polohou našeho těla je totiž takzvaná osa ucho – rameno – kyčel. Pokud kterýkoliv z těchto bodů začne vybíhat z osy kolmé k zemi, působí na naši páteř nové síly. A třeba zmíněná bimbající se hlava skloněná nad mobilem je takovou pomyslnou tikající bombou.  „Velkou zátěží je také neustálé nošení malých dětí. Pokud je to nějak na středu těla, tak snad i budiž. Ale takové to přenášení na boku, kdy batolata dneska dávno před prvním rokem váží klidně i deset kilo, tak to už je skutečně o zdraví,“ zamýšlí se neuroložka Kaňová. Jednostranná zátěž má vliv na držení celého těla – naklání nás dopředu, dozadu nebo do stran a na páteři se objevují různé hrby, skoliózy a v konečném důsledku vyhřezlé ploténky.

Banální problémy, závažnější důvody

„Problémy s páteří jsem vlastně začala mít už někdy v šestnácti. Sem tam zablokovaný krk, nikdo to neřešil,“ popisuje svůj případ dvaatřicetiletá Petra. Multioborový přístup, kdy spolu komunikují lékaři různých specializací, v jejím případě chyběl. Řešil se vždy izolovaný problém – zablokovaný krk, bolest v kyčli, chronický zánět šlach v chodidle, tenisový loket nebo údajné „karpály“. Nakonec se objednala k fyzioterapeutce a poprvé se dozvěděla, že za její problémy můžou oslabené mezilopatkové svaly. „Dostala jsem nějaké základní cviky, a jakmile bolest odešla, hnala mě do posilovny ‚budovat svaly‘ a na pilates, abych se srovnala,“ pokračuje Petra. Následujících pár let recept fungoval. Než přišly děti a jejich neustálé zvedání a přenášení. „Přišla jsem si pořád v pohybu, a tudíž ve formě. Záda se občas ozvala, ale nic, co bych neznala. Po jedné takové drobné blokádě mě začalo nesnesitelně bolet rameno a brnět levá ruka. Nemohla jsem spát, nemohla jsem se předklonit. Paradoxně jsem bolest skoro necítila při běžném pohybu, ale peklo bylo právě jít si lehnout. Byla jsem vyčerpaná, zoufalá, nervózní a zdeptaná. Měla jsem pocit, že mi snad nikdo nevěří, jak strašně to bolí,“ říká Petra. Rentgen byl v pořádku, nepotvrdil se žádný zánětlivý proces. Ale bolest neustupovala. Na radu rehabilitační sestry se objednala na neurologii a podstoupila magnetickou rezonanci. Ta odhalila vrozeně zúžený míšní kanál, dvě vykukující ploténky mezi krčními obratli a během života získané vadné zakřivení krční páteře. Diagnóza přišla za pět minut dvanáct. Petru čekají dva měsíce intenzivní rehabilitace, ale správně posílené svaly zad by měly její problémy vyřešit. Operaci si lékaři schovávají jako poslední řešení.

Skutečně funkční diagnostika

O téhle možnosti se ví málo, ale přínos tzv. funkční diagnostiky může být obrovský. Jak pro ty, které záda zabolí jen občas, tak pro ty, kdo trpí jejich chronickou bolestí. „Když vás pobolívá zub, objednáte se k zubaři, nebo budete doufat, že to přejde, a pak si ho necháte vytrhnout? Vždy je lepší řešit malé bolesti než potom ty velké. V tomhle jsme oproti západní i východní kultuře pozadu,“ vysvětluje užitečnost diagnostiky Daniel Müller, jeden z našich předních odborníků v oblasti funkčního pohybu a fitness. Ve svém centru IQ pohyb nabízí klientům pohybové lekce vedené certifikovanými trenéry i individuální konzultace a funkční diagnostiku. Jak probíhá? Připravte se na velice podrobný rozhovor o vašem těle, pohybové testy podle typu bolesti, prohmatání všech problematických míst těla a následné doporučení vhodného pohybového programu. „Diagnostika odhalí příčiny vaší bolesti, které mohou být v různých částech těla, vše vám vysvětlí a navrhne, jak byste mohli rychle své návyky, ať již každodenní či sportovní, změnit tak, abyste se zbavili všech bolestí pohybového aparátu,“ vysvětluje Müller a slibuje, že velkou část chronických bolestí zad dokáže zkušený fyzioterapeut rozklíčovat. Cena diagnostiky se pohybuje mezi 800 až 1500 Kč.

Při vstupním rozhovoru by specialistu vedle úrazů, chorob a operací měly zajímat i zdánlivé prkotiny – vada zraku, rány do obličeje, problémy se zuby, těhotenství, problémy s dechem, bolesti jakýchkoliv jiných částí těla. „Tělo je stroj, který se dokáže s lecčím poprat, i když podmínky nejsou dokonalé. Pár milimetrů sem tam, funguje dál i v poloze, která mu není prospěšná. A jednou přijde bolest,“ vysvětluje Daniel Müller. Zdravotní problémy, jako je neřešené šilhání, složité trhání osmiček, migrény, předkus nebo občasná tíha na prsou se zády zdánlivě nesouvisejí, ale právě svaly obličeje, které nefungují nebo pohybují nevýhodně postavenou kostí, se napojují na svaly „držící“ krční páteř ve správné poloze, a jakmile se vychýlí jeden z nich, táhne s sebou i ostatní a potažmo i páteř.

Následující část vyšetření ženy asi moc nenadchne. Musíte do spodního prádla a nechat se vyfotit ze všech stran a natočit při chůzi. Na fotkách a zpomalených záběrech pak klienti vidí, že jsou například naklonění dopředu, shrbení, nahnutí k jedné straně, nebo že se jim při chůzi pohybuje nerovnoměrně pánev či lopatky. Podle zjištěných dysbalancí doporučí specialista vhodné cviky a jiné pohybové návyky (jak sedět u počítače, jak tlačit kočár, jaký pohyb omezit nebo naopak přidat). „V průběhu vyšetření jsem se dozvěděla, že mám hrb, předkus, čelisti vyhozené z pantů, jsem nahnutá doleva, v pase jsem zmáčknutá jako marshmallow a šmajdám. Zní to hrozně, ale ve skutečnosti si toho nikdo ani nevšimne. Ani já to nevěděla,“ popisuje jedna z klientek IQ pohybu. Co ji na vyšetření překvapilo nejvíc? „Doporučení koupit si lepší podprsenku,“ směje se. Na fotografiích se totiž ukázalo, že zapínaní podprsenky je o pár milimetrů výš než samotná prsa. Ta potom táhnou hrudník dopředu a hlava tah vyrovnává nepřirozeným prohnutím krční páteře vzad. A bolest je tu. 

Rozcvičit to doma? Raději ne.

Tělo vás totiž dokáže přesvědčit, že se hýbe tak, jak má, i když opak je pravdou Při plavání si také neuvědomujete, že každá noha zabírá s jinou intenzitou. Stejně tak není jisté, že cvik, který vidíte na displayi svého telefonu, provádíte správně, a ne jen tak, jak se do něj dokáže složit vaše pochroumaná páteř. Pokud řešíte problémy se zády, začněte postupně. Zaprvé: vyhledejte odborníka. Dejte na doporučení, zkuste si zjistit kvalifikaci, poptejte se na spolupráci s dalšími specialisty, dívejte se i na místo, kde svou činnost provozuje (posilovna nebude to pravé ořechové, když vás trápí krční páteř). Zadruhé: začněte od píky. „Když jde o angličtinu, jsou všichni začátečníci, nikdo není pokročilý, i když začíná po osmé. Ale pohyb se přece nemusí učit od začátku, dám si ho rovnou o level vyšší,“ hartusí Daniel Müller. Zatřetí: myslete dlouhodobě. Pokud máte problémy se zády, je dobré zaměřit se na ně a vynechat ostatní sporty. Pilates nebo jiná „zdravá cvičení“ můžou vypadat nudně, ale jak moc se vlastně chcete bavit? Než vám v nemocnici rezervují termín na operaci ploténky? 

Autor: Mgr. Daniel Müller


Doporučujeme z článků

Nakup si pomůcky

Půlmíček

Koupit 160,-

Desky IQ

Koupit 121,-

Triko

Koupit 258,-

Triko

Koupit 258,-

Triko s opičákem - pánské

Koupit 287,-

Masážní míček - 9cm (měkký)

Koupit 75,-